Ostatnio znalazłam trochę wolnego czasu, zatem - ciąg dalszy wyczytanych "mądrości". Tym razem zajrzałam do książki "195 ujęć Scotta Kelby'ego" - zdecydowanie polecam, autor jest uznanym fotografem, a swoją wiedzę potrafi przekazać w sympatyczny, bardzo przystępny sposób :)
1. Zdjęcia krajorazowe
- najlepsza pora: świt (max 30 min przed / 1h po) lub zmierzch (max 30 min przed/po zachodzie słońca); gwarantuje miękkie, ciepłe, łagodne światło,
- warto pamiętać o statywie (i to prawda - zazwyczaj nie chce mi się nosić, ale później płaczę, kiedy zdjęcia w szczegółach są nieostre),
- odpowiedni dobór przysłony: ta zasada ma zastosowanie uniwersalne - niska wartość przysłony (np. f 3.5 czy f 5.6) daje niewielką głębię ostrości (tj. ostrość można ustawić na jednym obiekcie, głównym temacie zdjęcia, a tło jest rozmyte); im wyższa wartość przysłony, tym większa głębia ostrości - przy f 11 ostry jest już nie tylko "główny" obiekt, ale i wiele elementów tła; to my decydujemy, jaki efekt chcemy osiągnąć,
- zdjęcia płynącej wody (np. wodospadu) - to coś, co sama uwielbiam i zawsze wykorzystam okazję, by trochę się pobawić; aby uzyskać efekt jasnej, ciągnącej się jedwabiście smugi, trzeba ustawić jak najdłuższy czas otwarcia migawki (np. 1 sek); aby zdjęcie nie wyszło prześwietlone, ekspozycję korygujemy albo wysoką przysłoną (np. f 20) albo wykorzystując zwykły filtr szary; nie ma uniwersalnych ustawień, do każdej sytuacji trzeba dobrać je samem, ustawiając metodą prób i błędów,
- sztuka polega na znalezieniu takiego ujęcia, które będzie nietypowe - np. góry w większości sytuacji oglądamy "z dołu" (kiedy obok nich przejeżdżamy), bardziej więc zaintryguje fotografia, która będzie je pokazywać z góry (np. z wyższego szczytu na niższy).
2. Ciekawe zdjęcia w trudnych warunkach
- tuż po deszczu: jest jeszcze szaro, ciemno, ale kolory są bardziej intensywne, nasycone, na liściach wiszą lśniące krople,
- burza (ach! uchwycić błyskawicę!!) oraz momenty tuż po, gdy przez chmury zaczynają się przebijać promienie słońca, i tuż przed - z kłębami groźnych chmur na horyzoncie,
- mgła (chyba nie trzeba nic więcej dodawać? szkoda tylko, że tego zjawiska nie da się wywołać na życzenie); ciekawy efekt, porównywalny z mgłą daje unoszący się w powietrzu kurz, podświetlony przez słońce.
3. Portrety i zdjęcia grupowe
- kiedy zdjęcie obejmuje dwie lub trzy osoby, warto poprosić je, aby nieznacznie pochyliły ku sobie głowy; to może wydawać się dziwne, ale efekt na zdjęciu jest znacznie leszy niż kiedy trzymają je całkiem prosto,
- aby uniknąć zamkniętych oczu na zdjęciu grupowym: prosimy wszystkich, aby zamknęli oczy i otwarli, gdy policzymy głośno do trzech - zdjęcie robimy na "cztery".
- kiedy zdjęcie obejmuje dwie lub trzy osoby, warto poprosić je, aby nieznacznie pochyliły ku sobie głowy; to może wydawać się dziwne, ale efekt na zdjęciu jest znacznie leszy niż kiedy trzymają je całkiem prosto,
- aby uniknąć zamkniętych oczu na zdjęciu grupowym: prosimy wszystkich, aby zamknęli oczy i otwarli, gdy policzymy głośno do trzech - zdjęcie robimy na "cztery".
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz