wtorek, 17 grudnia 2013

O fotografii: kilka prostych sztuczek


Sprzęt fotograficzny jest drogi, w tym przypadku najczęściej cena odpowiada jakości. Ale też wydanie fortuny na najnowszy model czy profesjonalny obiektyw nie gwarantuje doskonałych zdjęć. Interesującą fotografię można zrobić również komórką, jest też sporo prostych (i tanich!!) rozwiązań pozwalających zastąpić drogie akcesoria.

Pozwoliłam sobie zebrać kilka przykładów, może komuś się przydadzą? :)

1. Efekt "mgiełki"

Ten foto-instruktaż otrzymałam mailem od pewnej dobrej duszyczki :) Oczywiście, podobny "zamglony" efekt można uzyskać w Photoshopie, ale wymaga to więcej zachodu.


2. Snoot, strumienica, grid

Pomysłowe i b. tanie rozwiązania podsuwa autor bloga "Studio w plecaku" - tutaj i tutaj. Tego rodzaju nakładki na lampę błyskową pozwalają dość precyzyjnie ukierunkować jej światło, np. aby uzyskać doświetlenie jednego z elementów kadru przy dość ciemnym tle. Sama korzystam ze strumienicy typu "plaster miodu" - można uzyskać naprawdę ciekawe efekty.

Polecam też przejrzenie całego bloga "Studio w plecaku".

A tutaj jeszcze prostszy sposób na snoota - z pustej puszki.

3. Softbox

Nigdy nie byłam fanką zdjęć studyjnych, czasem jednak - chociażby przy okazji uroczystości rodzinnych - przydałoby się mieć dostęp do akcesoriów pozwalających uzyskać miękkie, rozproszone światło.

Nieprofesjonalnych i b. ekonimicznych metod jest sporo, wystarczy zapytać google: "DIY softbox" - mniejsze/większe, przenośne czy stacjonarne...
Np:
http://www.digitalcameraworld.com/2013/04/10/diy-photography-hacks-make-a-softbox-with-cardboard-for-creative-lighting-effects/
http://www.diyphotography.net/how-to-build-24-diy-softboxes
http://jealbeniz.blogspot.com/2011/06/diy-39-umbrella-soft-box-for-less-than.html
albo - taki nietypowy, na oknie: http://www.digitalcameraworld.com/2012/11/08/diy-photography-hacks-make-a-lightbox-using-a-window-and-paper/

4. Kwiaty w plenerze - ale z własnym tłem

TEN pomysł wyjątkowo mi się spodobał. Mam całą zimę, aby sobie przygotować podobny namiot i wiosną ruszyć na łowy.

5. Martwa natura - szybka metoda na efekty specjalne.

TUTAJ. Potrzebny program do obróbki graficznej.

6. Wymuszona perspektywa

Tutaj ciekawa sztuczka pozwalająca zmieniać skalę fotografowanych obiektów w stosunku do ich otoczenia.


2 komentarze :

  1. To z oknem to znałam kiedyś tego próbowałam. Natomiast o makietach i perspektywie pierwsze słyszę i szczęka mi opadła jak zobaczyłam jak to jest robione, w zyciu bym nie pomyślała :)
    Jak będę miała czas to chętnie też wykorzystam pomysł z własnym tłem. Dawno temu wykorzystywałam folię i niebieski kolor do tych zdjęć owoców w wodzie gazowanej.
    Szkoda, że tak mam mało czasu na fotografowanie, kiedyś czytałam i się bawiłam, teraz aparat leży. Bardzo ciekawy post :) chętnie skorzystam z rad które tu zamieściłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Anetko, ja te Twoje owoce doskonale pamiętam - kilka razy próbowałam naśladować, ale mi nie wychodziło i jestem sfrustrowana :) A takie podpowiedzi raz po raz przewijają mi się przez ekran, potem znów się gubią - zdecydowałam, że muszę je zebrać w jednym miejscu ku pamięci.

    Wiesz, odkryłam, że kiedy przełożyć aparat z szafy na półkę - by leżał "na widoku" - nieco poprawia statystyki zdjęć. Cudów nie zdziała, ale zawsze to trochę lepiej ;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...